pondělí 5. prosinec 2016 18:52

Který je ten pravý Mikuláš - Děda Mráz, americký Santa nebo sv. Mikuláš?

    Prapůvodní Děda Mráz byl v mytologii východních Slovanů krutý vládce zimy a prý i samo slunce z něj mělo strach. V roce 1863  jej v básni „Mráz, červený nos“ popisuje N. A. Někrasov slovy, že když se tento „Děduška“  na někoho zadívá, „krev mrzne v žilách a mozek v hlavě ledovatí“. Děda Mráz tu je popisován jako zlý povětrnostní duch. Kdy tato postava dostala lidskou tvář a stala se  milovníkem dětí, není zcela jasné. Nicméně komunistická ideologie dědečka použila jako beranidlo proti křesťanským zvyklostem. Děda Mráz má v Rusku dnes i svoji oficiální rezidenci ve městě Velikij Usťug, a datum narození 18. listopadu. Jeho bolševická role mentora ovšem i na Rusi pominula a „Děduška“ se stal nevolníkem všemocné ruky trhu.

    Pak tu máme amerického protagonistu  Santu. Postavička byla zřejmě "počata" r. 1823 americkým profesorem orientální literatury Clementem C. Moorem. Ten napsal pro své dcerky báseň „Návštěva svatého Mikuláše“. V ní vystupoval malý skřítek, který se protahoval komínem a nosil dárky. Idea se rychle rozšířila a v některých částech USA se zrodila nová skřítkovská tradice. O sto let později začíná mít společnost Coca-Cola potíže s prodejem svých výrobků v zimě. Odborníci na marketing hledali a hledali, až potkali zimního skřítka, kterého výtvarník H. Sundblom transformoval do tržní formy obtloustlého usměvavého dědka. A tak tu od třicátých let minulého století máme na vánoční scéně nového marketingového hráče, který již v padesátých letech nosil dárky po celé Americe.

    Máme tak před očima dvě tradice, poetický obraz slovanské duše znásilněný dnešní komercí a marketingovou strategii západní civilizace. Je tu ale ještě třetí prapůvodní postava. Odhlédneme-li od toho, že název Santa Claus vznikl chybou ve výslovnosti holanského Sinterklaas, tedy sv. Mikuláš, máme tu archetyp starce, mudrce, který v sobě integruje moudrost a milosrdenství. A ten nás přivádí k původnímu smyslu – obdarování. Právě s tímto pojmem pracuje křesťanská tradice sv. Mikuláše, které jsem na tomto blogu věnoval pozornost již dříve - http://konzbul.bigbloger.lidovky.cz/c/383963/Svaty-Mikulas-verte-neverte.html

    Nicméně všechny tyto postavy atakují na naši mysl heslem milosrdenství. Nalezl jsem na internetu jakási mikulášská období muže  - období, kdy věří na Mikuláše, období, kdy nevěří na Mikuláše, období, kdy dělá Mikuláše, a období, kdy už vypadá jako Mikuláš. Podle mne je ale důležité, abychom především mysleli jako Mikuláš, měli milosrdnou mysl i srdce.